ALUMAX BOATS VRAAGT OM TEMPO TE MAKEN MET WATERSTOF

Tweede Kamerlid Agnes Mulder (CDA) onder indruk van Meppeler botenbouwers.

Agnes Mulder, Tweede Kamerlid namens het CDA, heeft vrijdag samen met een delegatie van lokale en provinciale CDA politici een werkbezoek gebracht aan de werf van Alumax Boats in Meppel waar onder andere gewerkt wordt aan de bouw van de bekende Rotterdamse watertaxi’s. Onderdeel van het bezoek betrof ook een rondvaart door de zeehaven van Meppel dat deel uitmaakt van het regionale havenbedrijf Port of Zwolle. Thema van het werkbezoek was duurzaamheid.
Agnes Mulder werd bij de Meppeler aluminium botenbouwers uitgebreid voorgelicht over de bouw van de zeven emissievrije watertaxi’s die Alumax sinds vorig jaar bouwt in opdracht van Watertaxi Rotterdam. Zes van die zeven boten worden volledig elektrisch aangedreven en de zevende watertaxi zal op waterstof gaan varen.

De CDA delegatie kreeg van directeur Remko Germeraad van Alumax Boats te horen dat niet alleen de bekende watertaxi’s straks emissievrij varen. Ook steeds meer consumenten stappen volgens Germeraad over naar een elektrisch aangedreven sloep of tenderboot. De Meppeler botenbouwer voorziet dat die elektrisch varen trend binnen enkele jaren overgenomen gaat worden door de opkomst van waterstof. “Maar dan moet er wél vaart worden gemaakt met de ontwikkelingen op dat gebied,” waarschuwde de Meppeler botenbouwer. Germeraad ziet namelijk dat het tempo in Duitsland vele malen hoger ligt, vooral bij het inrichten van de infrastructuur zoals tankstations. “Wellicht dat het allemaal wat complexer ligt dan het lijkt, maar in Duitsland zijn er al waterstof tankstations en wordt vooral in de automobielindustrie volop getest met waterstof. Wij als botenbouwer natie in de wereld zouden dit met de botenbouw moeten doen. Als we dat niet doen dan bestaat de kans dat we onze leidende positie in de wereld gaan verliezen.” Germeraad riep daarbij nog eens in herinnering dat ditzelfde probleem zich voordeed, en nog steeds doet, bij de komt van het elektrisch varen. “In Amsterdam wordt elektrisch varen in de grachten vanaf 2025 verplicht, maar de infrastructuur is er nog niet op ingericht want er zijn nauwelijks oplaadpunten.”

Tijdens de rondvaart door het Meppeler havengebied, vanzelfsprekend in een aluminium boot van Alumax, werden Agnes Mulder, Egbert Knorren (Gemeenteraad Meppel) en Klaas Neutel (Provinciale Staten) op de hoogte gebracht van de ontwikkelingen in de havens van Port of Zwolle op het gebied van duurzaamheid. Zo zet het havenbedrijf, onder leiding van directeur Jeroen van den Ende, vol in op circulariteit, hernieuwbare energie, duurzame grondstoffen en klimaatadaptie. Daartoe wordt in opdracht van de provincies Overijssel en Drenthe, de gemeenten Meppel, Zwolle en Kampen en het Noordelijk Innovatielab Circulaire Economie onderzoek verricht naar de kansen en bedreigingen en de potentie van een duurzame havenontwikkeling in Port of Zwolle.

Agnes Mulder keek na afloop tevreden terug op het bezoek. Het Tweede Kamerlid uit Drenthe gaf aan onder de indruk te zijn van het bedrijf en zegde toe de wensen van de Drentse botenbouwers met betrekking tot de ontwikkelingen op het gebied van waterstof mee te nemen naar ‘Den Haag’.

What's your reaction?
0Cool0Bad0Lol0Sad

Plaats een reactie