Watertaxi 20 hydrogen

Waterstof als een energiedrager kan een belangrijke rol spelen in de energietransitie. De commerciële toepassing ervan bevindt zich echter nog in de opstartfase. De investeringskosten van het aandrijfsysteem zijn nog zo hoog dat een rendabele exploitatie niet haalbaar is. En dan is er ook nog het kip-of-ei-probleem voor de tankinfrastructuur: zolang er geen waterstofvaten zijn, blijft de tankinfrastructuur beperkt en vice versa. Dit probleem wordt opgelost op de werf van Alumax Boats. Hier wordt de eerste waterstof watertaxi gebouwd voor Watertaxi Rotterdam. In deze aluminium watertaxi wordt waterstof gebruikt om elektriciteit op te wekken waarmee de boot wordt aangedreven, waardoor de actieradius vergelijkbaar is met die van een diesel-aangedreven schip. De waterstof Watertaxi  Rotterdam is ontwikkeld door het SWIM consortium, met financiële steun van de Gemeente Rotterdam, het Ministerie van Infrastructuur, het Gieskes-Strijdbis fonds en het Innovation Quarter.

Het SWIM consortium bestaat uit Flying Fish, Zepp.solutions, Enviu en Watertaxi Rotterdam. In deze samenwerking is Zepp.solutions verantwoordelijk voor het maritieme waterstofsysteem, Watertaxi Rotterdam is verantwoordelijk voor de exploitatie van de waterstof Watertaxi en Evniu is initiatiefnemer, projectleider en durfinvesteerder. Flying Fish hefet het innovatieve E-Drive systeem ontwikkeld. Het SWIM consortium heeft deze innovatieve waterstof-elektrische aandrijflijn ontwikkeld om de energietransitie op het water te versnellen en klanten de mogelijkheid te bieden om over te stappen op een duurzame brandstof zonder concessies te doen aan de exploitatie.

Op de werf van Alumax Boats hebben technici van Alumax nauw samengewerkt met de ingenieurs van Flying Fish.

Voor deze E-drive heeft het Flying Fish team van ingenieurs het hoogspanningsdistributie- en veiligheidssysteem ontwikkeld en gebouwd zodat de stroom verdeelt wordt tussen het brandstofcelsysteem, de hoogspanningsaccu, de AC/DC lader, de DC/DC converter en de motor. Bovendien is het temperatuurbeheersysteem, dat alle hoogspanningscomponenten koelt, gebouwd door de mensen uit Delft. Maar ook het laagspannings- en besturingssysteem, waaronder de Vessel Control Unit (VCU), het elektrische schakelbord en de stroomverdeling naar de aandrijfcomponenten, is door Flying Fish ontworpen.

[Foto’s: Watertaxi Rotterdam]

Waarom een aluminium boot?
Facebook
Twitter
LinkedIn

Specificaties

Extra informatie

length

Width

Draft

seats

propulsion

Gerelateerde boten