Waterstof aluminium watertaxi Alumax Boats

Waterstof als energiedrager kan een grote rol gaan spelen bij de energietransitie. De commerciële toepassing ervan staat echter nog in de kinderschoenen De investeringskosten van het aandrijfsysteem zijn nog zo hoog dat een rendabele exploitatie niet haalbaar is. En daarnaast  is er dan nog het kip- en ei probleem voor de tank-infrastructuur:: zolang er geen waterstofvaartuigen zijn, blijft de tank-infrastructuur beperkt en andersom. Bij Alumax Boats in Meppel wordt nu dit probleem bij de kop gepakt. Daar wordt namelijk de eerste waterstof-watertaxi gebouwd voor Watertaxi Rotterdam. In deze aluminium watertaxi wordt waterstof gebruikt om elektriciteit op te wekken om de boot van stroom te voorzien, waardoor de actieradius vergelijkbaar wordt met die van een diesel aangedreven schip. De waterstof Watertaxi Rotterdam wordt ontwikkeld door het SWIM-consortium, met financiële steun van de gemeente Rotterdam, het ministerie van Infrastructuur, het Gieskes-Strijdbis fonds en Innovation Quarter.

Het SWIM-consortium bestaat uit Flying Fish, Zepp.solutions, Enviu en Watertaxi Rotterdam. Bij deze samenwerking is Zepp.solutions  verantwoordelijk voor het maritieme waterstofsysteem, doet Watertaxi Rotterdam de exploitatie van de waterstof Watertaxi en is Enviu initiatiefnemer, projectleider en venture builder. Flying Fish heeft het innovatieve E-Drive systeem ontwikkeld. Het SWIM consortium heeft deze innovatieve waterstof-elektrische aandrijflijn ontwikkeld om de energietransitie op het water aan te jagen en klanten de mogelijkheid te geven de overstap te maken naar een duurzame brandstof zonder operationele concessies te doen.

Op de werf bij Alumax Boats werken de technici van Alumax momenteel nauw samen met de engineers van Flying Fish.

Voor deze E-drive heeft Flying Fish met hun team van engineers het hoogspanningsdistributie- en veiligheidssysteem dat de stroom verdeeld tussen het brandstofcelsysteem, de hoogspanningsaccu, de AC/DC-lader, de DC/DC-omvormer en de motor ontwikkeld en gebouwd. Daarnaast is het temperatuurmanagementsysteem, dat alle hoogspanningscomponenten koelt, door de Delftenaren gebouwd. Maar ook het laagspanningsstroom- en regelsysteem, inclusief de Vessel Control Unit (VCU), het elektrische schakelbord en de stroomverdeling naar de aandrijflijncomponenten, is ontworpen door Flying Fish.

De volgende fase van de bouw zal het inbouwen van het waterstof-brandstofcelsysteem zijn. Het door zepp.solutions ontwikkelde maritieme waterstofsysteem is een 45 kW all-in-1 module die alle componenten bevat die nodig zijn om elektrische energie van waterstof te maken. Naast de ontwikkeling en productie van deze module is zepp.solutions ook verantwoordelijk voor de waterstof-opslag. Verdeeld over meerdere tanks kan het schip straks 14kg waterstof meenemen, genoeg om een volledig dag (zo’n 9 uur) rond te varen in Rotterdam.

Share: