Remko Germeraad kijkt verder dan aluminium boten. De uitbreiding van Alumax Boats is een stap in de toekomst, maar Remko Germeraad (46) kijkt verder dan de vierkante meters van zijn twintig jaar jonge bedrijf.
De stap móest wel gezet worden, zegt Germeraad. De 750 vierkante meters in het pand aan het industrieterrein tussen de Setheweg en den N375 waren eerder beperkend voor Alumax Boats, ontwerper en bouwer van aluminium boten. “Met het pand erbij is onze productiecapaciteit verdubbeld”, rekent Germeraad voor.
En ‘dus’ is Alumax voorbestemd om te groeien, bevestigt Remko. Orders en opdrachten liggen er in overvloed. Vanuit Delft en Amsterdam, maar ook uit Vietnam en Paraguay.
Het nieuwe pand was eigendom van Thecla Bodewes Shipyards, maar werd langere tijd niet gebruikt. De extra hal is 900 vierkante meter groot en ligt iets verderop, aan de Zomerdijk, op de grens van Drenthe en Overijssel. “En aan het water”, vult Germeraad goed aan.
Die toevoeging is niet onbelangrijk voor een aan water gebonden bedrijf. “Een autogarage staat ook niet in een weiland met een zandpad ernaartoe”, vergelijkt Germeraad. “Wij hebben water nodig, bijvoorbeeld om onze producten te testen. Voor boten groter dan acht meter hebben we nu speciaal transport over de weg nodig.”
Het vraagstuk is een knelpunt in de politieke discussie rondom de Meppeler haven: moet die groter en zo ja, hoe? Met de verbreding van de sluis bij Kornwerderzand is Meppel strand toegankelijk voor grotere zeeschepen en krijgt het een groter achterland, waardoor wereldhavens als Rotterdam en Antwerpen meer ruimte krijgen te specialiseren. Maar de grond is schaars in het havengebied rond Meppel, waar vanuit ondernemers vraag is naar liefst 37 hectare, maar nauwelijks een postzegel ruimte is. Vanuit zijn titel als Havenondernemer van het Jaar (2016) mengde Germeraad zich desgevraagd in de discussie. “Waarom maak je de kavels aan het water niet kleiner, zodat je tien kleinere ondernemers krijgt in plaats van twee grote? De gemeente moet zich meer richten op kleinere bedrijven.”
En bovendien, zo vervolgt hij, moet beter worden gekeken naar beschikbare grond. Terwijl de politiek de keuze maakt: inbreiden op bestaande grond of uitbreiden naar Oever S (Staphorst), wil Germeraad het gebied letterlijk verplaatsen. “Waarom kijken naar Staphorster grond? Er ligt in Meppel nog genoeg ruimte aan het water dat niet wordt gebruikt. Kijk naar Noord IV. En denk ook aan het creëren van meer ruimte door een inham te maken.”
Waterfietsen
En als hij dan toch bezig is met zijn ideeën voor de toekomst, dan wil Germeraad zijn licht ook wel laten schijnen over zandwinlocatie Bremenbergplas, aan het andere kant van de N375. Hij ziet een open aansluiting met Meppel enerzijds en Wanneperveen en Giethoorn anderzijds voor zich. “Waarom maak je daar geen elektrische waterskibaan? Een recreatieve plas, met paviljoen, verhuur van waterfietsen, een trailerhelling zodat mensen met hun bootje richting Wanneperveen en Giethoorn kunnen. Zo’n themapark hoeft niet. Je hébt het al. Meppel heeft enorm veel water, maar doet er niets mee.”
Al die ideeën, plannen, Germeraad wil ze niet voor zichzelf houden. “Ik ben niet alleen ondernemer. Ik ben niet gebonden aan Meppel – we hebben we gekeken naar uitbreiding in Zwolle en Steenwijk – maar ik heb wel personeel en klanten uit Meppel. Dus kijk ik verder dan de vierkante meters waarop we zitten.”
Zo is Alumax bezig met het oprichten van een bedrijf in Vietnam, maar Germeraad waakt ervoor om zichzelf voorbij te lopen in de drang om groter te worden. “We moeten na de extra bedrijfshal nu zorgen dat we controle houden, rust. Op het fundament van een eengezinswoning kun je geen wolkenkrabber bouwen. We moeten onszelf kunnen bijbenen.”
Hydraulisch dak
De producties van Alumax varen in steden als Amsterdam, Rotterdam, Leiden en Delft. Voor Delft produceert het Meppeler bedrijf momenteel twee waterbussen die reizigers over water vervoeren door het centrum van de stap. Er was alleen één probleem: de boot paste niet onder de brug door. “Nu hebben we het dak hydraulisch laten zakken”, zegt Germeraad.
Het beweegbare dak is de uitkomst van het vraagstuk over gewicht en energie. Op dezelfde inventieve manier kwam Alumax kortgeleden op de proppen met een afneembare bescherming voor propellermotoren voor brandweerboten. “Pionieren en kansen zien”, vat Germeraad het ondernemerschap van Alumax – dat hij samen doet met compagnon Jarno Visscher – samen.
Zestien jaar geleden vroeg een klant om een aluminium boot met elektrisch aansturing; het was destijds een unicum: “Maar ik dacht wel: ik denk dat het moet kunnen”, kijkt Germeraad terug.
In een wereld op zoek naar verduurzaming en circulariteit is duurzaam en schoon vervoer over water de laatste jaren helemaal in een stroomversnelling gekomen. Alumax deint mee op die golven.
[Artikel Meppeler Courant]