We kunnen, met het eind van het jaar in zicht, gerust vaststellen dat 2021 een bijzonder jaar is geweest voor Alumax Boats. Het zal niemand verbazen dat de Corona pandemie daarbij een belangrijke rol heeft gespeeld. Omdat het welzijn van onze mensen, en hun naasten, altijd voorop staat bij ons, prijzen wij ons gelukkig dat het aantal Corona besmettingen in ons bedrijf dit jaar tot een absoluut minimum beperkt is gebleven. Dat betekent echter niet dat wij de gevolgen van de pandemie niet gevoeld hebben.
Want net als de rest van de wereld hebben ook wij gemerkt dat de pandemie grote invloed had, en nog steeds heeft, op ons dagelijkse werk. Zo ontstond, al in 2020 als gevolg van fabriekssluitingen, een grondstoffencrisis en in het kielzog daarvan een logistieke crisis – ook dankzij het ‘blokkeerschip’ de Ever Given – . De levertijden liepen daardoor flink op, en in sommige gevallen betekende de congestie zelfs dat sommige artikelen helemaal niet meer leverbaar waren. Als klap op de vuurpijl leidde de toegenomen vraag naar onze boten, en het lage aanbod op de (grondstoffen)markt ook tot een stortvloed aan prijsverhogingen. Van aluminium tot motor en van houten panelen, rvs materiaal tot kussens; niet één onderdeel van een boot had aan het eind van 2021 dezelfde prijs als aan het begin van 2021. Temidden van deze rollercoaster bouwden wij gestaag verder aan een record aantal boten voor onze klanten, die zich dit jaar van Paraguay tot Vietnam en van Noorwegen tot Portugal bevonden. Wij zijn hen heel veel dank verschuldigd voor het tomeloze geduld dat zij hebben gehad, en het begrip dat zij toonden, want hoewel wij dagelijks de gevolgen van ‘Corona’ voelden zijn we ons er altijd van bewust geweest dat zij als eindgebruiker het meest last hadden van de verschillende crises.
Ook al dwong ‘Corona’ ons in 2021 tot het uiterste, wij kijken desondanks zeer tevreden terug op het afgelopen jaar. Onze orderportefeuille was goed gevuld waarbij vooral de serie elektrische watertaxi’s voor Rotterdam en de Worker 41 voor Vietnam het meest in het oog sprongen. Dit soort grootschalige projecten hebben ertoe geleid dat we ons team dit jaar hebben uitgebreid met een aantal specialisten. Robert Boerma maakte na 27 jaar de overstap van Dutch Rescue Vehicles (DRV) naar Alumax Boats en hij is bij ons verantwoordelijk voor de werkvoorbereiding en engineering special products. Daan de Wit heeft ons techniekteam versterkt met zijn bijna dertig jaar ervaring in de botensector. Gerjan Bosch tenslotte is de laatste aanwinst die ons team heeft versterkt. Gerjan kan, net als Robert en Daan, bogen op een rijke carrière en trekt nu bij Alumax Boats de spreekwoordelijke kar bij onze bouwafdeling waar hij meewerkend voorman is.
We hebben ons team niet alleen van kwaliteit voorzien door het uit te breiden, we hebben als leerbedrijf ook onze jonge talenten stappen vooruit zien maken. Want ondanks het feit dat Corona het onderwijs vrijwel volledig lam legde hebben Pim, Timo en Jeremy toch weer de nodige kennis en ervaring opgedaan. Samen met de kerngroep, die al jaren in dezelfde samenstelling werkt, vormen de jonge talenten en de nieuwe collega’s het fundament waarop Alumax verder bouwt in 2022.
Over bouwen gesproken; de groei van Alumax Boats zorgde, naast de personele bezetting, voor nog een uitdaging in 2021. Ons pand, waar wij al sinds 2009 met veel plezier werken, bleek al vrij snel te krap te zijn. Om de broodnodige ruimte te creëren hebben wij dit jaar wat extra ruimte gehuurd en zijn we gestart met de voorbereidingen op de bouw van een nieuwe hal. We hebben de ambitie om deze uitbreiding in 2022 te realiseren.
Het moge inmiddels duidelijk zijn: we hebben niet stil gezeten in 2021 en dat komt omdat we meer en grotere boten hebben gebouwd. Naast de eerder genoemde watertaxi’s en de Worker 41 hebben we ook een hele rits aan sloepen en tenders opgeleverd. Daarbij zien wij onder andere dat de vraag naar elektrisch varen stijgt en dat blijkt uit het feit dat The Next, de sloep die wij in januari 2020 op de markt hebben gebracht, dit jaar onze koploper is als het gaat om aantallen. Wat wij ook niet onbenoemd willen laten in deze terugblik zijn de Bullit 660 brandweerboten die wij voor Veiligheidsregio Fryslan hebben gebouwd. We durven inmiddels te stellen dat wij in dat segment specialist zijn.
De grote groep (internationale) klanten die in 2021 de weg naar Alumax Boats heeft gevonden startten hun reis vaak eerst op internet. En dat is niet zomaar gebeurd, het is het resultaat van de inspanningen die zijn gedaan voor betere online zichtbaarheid van Alumax Boats. De nieuwe website, die we begin dit jaar hebben gelanceerd, heeft daarin een grote rol gespeeld. Je hebt echter niets aan een functionele website als je het ‘verkeer’ er niet naartoe leidt. En daarin spelen onze social media kanalen een bepalende rol. We prijzen ons gelukkig met het feit dat al die kanalen dit jaar een grotere fanbase hebben gekregen.
Als je terugblikt dan kijk je ook vooruit. En wat wij dan zien is een jaar waarin wij, naar verwachting, veel bijzondere momenten gaan beleven. We hopen te starten met de bouw van onze extra hal, we starten met de bouw van een aantal bijzondere, uitdagende boten, we hopen ons team verder uit te breiden en we gaan nieuwe modellen op de markt brengen. Maar bovenal hopen wij dat 2022 het jaar wordt waarin we met elkaar Corona gaan verslaan.
We wensen u een mooi en gezond 2022 en proosten op een behouden vaart!